Ongelmat eivät ratkea itsekseen, sanoo tuore justinlainen Mika Latvala

Mika Latvala liittyi Justinin remmiin kesäkuun alussa. Ihan uusi tuttavuus ei kuitenkaan ollut kyseessä: Aki ja Jani tulivat tutuksi jo kymmenkunta vuotta sitten silloisessa yhteistyöprojektissa.

Hattu nousi korkealle nykyisten justinlaisten hienosta työstä jo tuolloin kymmenkunta vuotta sitten, jolloin pääsin seuraamaan toimintaa yhteisessä projektissa. Tilanteeseen kuin tilanteeseen löytyi aina osaamista, Mika sanoo. – Se oli jopa vähän kadehdittavaa.

Mikalla on laaja työkokemus suurista yrityksistä ITSM-järjestelmien, ServiceNow:n, palvelunhallinnan ja palveluiden kehityksen parista. Yhdeksi dream jobikseen Mika mainitsee roolinsa Telian datakeskuksen hallintapalveluiden rakentamisessa. Mutta mikä sai Mikan lähtemään juuri Justinin kelkkaan?

– Se, että olen nyt Justinin tiimissä, on monen pikkuasian summa. Työ on johtanut toiseen, ja vasta näin jälkeen päin on huomannut, miten asiat ovat loksahdelleet paikoilleen, Mika pohtii. – Keväällä alkoi olla tunne, että isot yritykset ja niiden tapa toimia on jo nähty. Isoissa yrityksissä toiminta vain on kankeampaa, ja asioiden kehittämiseen ei välttämättä löydy resursseja, vaikka suurista taloista puhutaankin. Kun Jani sitten soitti, ei tarvinnut kahta kertaa miettiä. Kymmenen vuotta sitten en osannut edes unelmoida, että joskus tulevaisuudessa pääsisin tekemään samaan firmaan töitä. Ja täällä ollaan nyt!

Parhaat päältä

Isoissa yrityksissä tiimit ovat usein rakentuneet hyvin samanlaisten osaamisalueiden ja roolien ympärille. Justinilla on vahvuutena osaamisen monipuolisuus. Mika kuvaa tiimin profiilia sanoen, että voisi kuvitella isojen organisaatioiden rakenteesta tehdyn läpileikkauksen ja Justinilla olisi töissä näistä ne parhaat päältä.

– Tiimillä on hyvin erilaista osaamista ja kokemuksia monista eri paikoista. Tuki työkavereilta on ollut uskomaton. Vaikka korona-aikaan ei ollakaan tavattu naamatusten, aina löytyy joku, jolla on aikaa tukea ja sparrata.

Justinilla Mika pääsi välittömästi tekemisen makuun. Ensimmäinen projekti pitää sisällään laadunhallintajärjestelmän sisäänrakentamisen asiakkaan palveluun. Laatuajattelun formalisointi organisaatioon on kiinteä osa sitä, että palvelu saadaan oikeasti toimimaan. CMDB ja palvelunhallinta ovat asioita, joille Mikan sydän sykkii.

– Näiden samojen asioiden kanssa organisaatiot ovat painineet jo useita vuosia. Tuntuu, että ongelmat eivät ratkea itsekseen – meitä tarvitaan avuksi aina vaan. Näiden projektien kautta voimme myös kasvattaa yritysten ymmärrystä muotoilevasta palvelunhallinnasta ja sen tärkeydestä liiketoiminnalle. Tämä ajatus on mahtava lisämauste jo itsessään mielenkiintoiselle asiakastyölle, Mika kiteyttää.

”Justin on hyvin ihmisläheinen yritys”

Nopeassa onboardingissa on auttanut henkilökohtainen mentor, jolle Mika antaa varauksetta kehuja. – Kaimani Mika Lyytinen on järjestänyt meille virtuaalikahveja, johon kutsutaan lisäksi mukaan aina uusi minulle entuudestaan tuntemanton kollega. Jutellaan siitä ja tästä. Se on ollut tosi makea juttu – pääsee saman tien tutuksi porukan kanssa! Kaikki tekevät omaa työtään asiakasprojekteissa – periaatteessa ei edes tutustuttaisi, jos ei näitä järjestettäisi. Byrokratiaa ei tarvitse jännittää. Justin on hyvin ihmisläheinen yritys.

Vapaa-ajalla Mika rakentelee harrasteautoja. Kesäauto, vuosimallin -95 Japanin tuonti-Toyota MR2, odottelee loman alkua ja pientä laittoa, jotta ajelemaan taas päästään. Muitakin Toyotoja pihapiiristä löytyy sekä harraste- että käyttöautoina. Kysymykseen, miksi juuri Toyota, Mika vastaa Toyotan olevan merkkinä sellainen, jota naapurin ei tarvitse kadehtia. Lisäksi Toyota on käytössä luotettava kumppani.  

Autojen lisäksi vapaa-aikaa rytmittävät luontoretkeily ja valokuvaus. Mukana kulkevat perheen kolme koiraa.

– Lomalla suunnataan pohjoiseen, UKK:n kansallispuistoon ja Lemmenjoelle. Jos matkustustilanne sallii, kenties luvassa on lintujen kuvausreissu myös Norjan puolelle.

Valokuvauksesta on meriittiä perhepiiriä laajemminkin. Cosplay-kuvauksen SM-kisoista on tuloksena hieno 3. sija Assassin’s Creed -otoksella. Mikan kuvia pääsee ihailemaan myös hyväntekeväisyystempauksessa Lohjan sairaalaan lahjoitettujen luontokuvien muodossa.

Autot ja luonto yhdistyivät myös kansallispuistotietojen kartoittamisprojektissa. Mika toimii maailman suurimman matkapuhelinnavigointisovelluksen Wazen Suomen tiimin country managerina:

– Viime aikojen iso projekti oli mm. kaikkien Suomen kansallispuistojen ja niiden saapumispisteiden sekä pysäköintialueiden kartoittaminen Wazeen. Tässä oli ideana helpottaa löytämistä kansallispuistoihin. Joissain puistoissahan saapumispisteet ovat nimettömien teiden takana ja niille ei välttämättä edes löydä osoitetta. Wazen avulla voi hakea saapumispisteen ja löytää oikeaan paikkaan, nopeinta reittiä. Wazen idea on vapaaehtoisten avulla ylläpitää karttoja ja auttaa autoilijoita löytämään nopeammin ja turvallisemmin perille.

Julkaistu 05.07.2021

Mika Latvala

Palveluarkkitehti mika.latvala@justin.fi +358 50 553 3361 Lue henkilöesittely

Aiheeseen liittyvää sisältöä