Toimitusjohtajan katsaus Justinin vuoteen 2020 ja ajatuksia tulevasta

Vuosi sitten lupasin, että Justinin vuosi 2020 päättyisi noin 2 – 2,2 miljoonan euron liikevaihtoon. Lupaus on nyt lunastettu. Vuoteen 2019 verrattuna liikevaihto kasvoi n. 33 % päätyen n. 2 miljoonaan euroon. Tuloslaskelman viimeisen viivankin alle jäi hyvä summa, vaikka voitosta maksettiinkin kolmasosa henkilöstölle. Lopullinen liikevoittoprosentti oli 16. 

Vaikka alkuvuotta sävytti koronan tuoma epävarmuus, vakiintui tilanne hyvin nopeasti. Muuttunutta oli vain joidenkin palveluiden toteutustapa. Aiemmin fyysistä läsnäoloa vaatineet koulutukset ja työpajat onnistuivat erinomaisesti myös etätoteutuksina. Projektitöitä me olimme jo aiemminkin tehneet suurelta osin etämoodissa. Asiakkaat reagoivat toimialasta riippuen koronaan hieman eri tavoin, mutta turhaa hötkyilyä ei ilmennyt. Uusia projekteja käynnistettiin ja käynnissä olevia jatkettiin. Vain yksi käynnissä olleista toimituksistamme menetti rahoituksensa.

Vuoden aikana saatiin aikaiseksi paljon asioita, esimerkiksi

  • palvelimme yli 40:tä kooltaan Suomen TOP200:n kuuluvaa organisaatiota
  • yrityksen pitkän aikavälin strategia kirkastettiin forever strategiaan (eli emme ole myynnissä)
  • työntekijätyytyväisyyttä mittaava ENPS palautti arvon 86
  • Muotoilevan Palvelunhallinnan Käsikirja näki päivänvalon
  • aiemmin julkaistua Käytännön CMDB tietomallia käytettiin 40 maassa
  • Justinin siipien suojassa kehitetty ServiceNow:n päällä toimiva Data Content Manager (DCM) -tuote spinnattiin omaan yritykseen.

Kulminaatiopiste

Vuosien työ kulminoitui vuoden 2021 alussa, kun meidät valittiin Verohallinnon puitesopimustoimittajaksi IT-palvelunhallinnan alueella 6+4 vuoden sopimuksella. Valinnassa ei sinänsä ole mitään ihmeellistä, onhan sopimus kuitenkin vain yksi sopimus muiden joukossa. Mutta se, että voitimme kilpailussa Suomen ja maailmankin mittakaavassa merkittäviä yrityksiä, kertoo paljon. Olemme lunastaneet paikkamme – meillä on hyviä asiakasreferenssejä, yksittäisten asiantuntijoiden sijaan meihin luottaa työnantajana uskottava huippuammattilaisten porukka, itse tuottamamme sisältö on käytössä yli 40 maassa ja talous on kunnossa.

Ennustamisen vaikeus

Strategiatyön yhteydessä aloitimme tiimin kanssa pelin, jossa jokainen tiimiläinen antoi arvionsa kuluvan vuoden toteutuvista avainluvuista. Yksittäiset vastaukset tiedän tällä hetkellä vain minä, koska tarkoituksena on avata kysely vuoden päätteeksi ja palkita lähimmäs osunut henkilö jollain kivalla palkinnolla. Sen verran voin kuitenkin paljastaa jo tässä yhteydessä, että tiimimme antamien vastausten keskiarvo vuoden 2021 toteutuvasta liikevaihdosta on 2 732 692,23€. Nähtäväksi jää, kuka on nohevin ennustaja.

Vaikka yksityiskohtien ennustaminen onkin melkoista arpapeliä, on tuleva tekemisemme silti hyvin helppo kiteyttää. Kasvusuunnitelmamme on “mennään prkl eteenpäin niin paljon kuin pystytään vaarantamatta kassaa, toimitusten laatua ja henkilöstön jaksamista“. Toimintamme ytimessä on siis jatkossakin arvomme: tasapaino, ammattitaito, intohimo ja kunnioitus. Joku voi todeta, että arvot ovat kahvikupin kyljessä oleva vitsi, joka loistaa arjessa poissaolollaan, mutta meillä uskotaan arvojen ohjaavaan voimaan. Hankalissa paikoissa niiltä kysytään neuvoa. Teemme siis kaikkemme arvojemme sallimissa rajoissa ja jos toimintamme ytimessä olevat arvot mokataan, on se minulle henkilökohtainen epäonnistuminen.

Mitä seuraavaksi? Digitaalisen murroksen sekä palvelullistumisen vauhti on koronan myötä kiihtynyt entisestään. Justinin näkökulmasta se tarkoittaa, että kasvua on tiedossa. Meidät löytää edelleenkin IT-palveluntarjoajien sekä sisäisten palveluyksiköiden apuna, mutta lisäksi yhä enemmän myös vaihtelevilla toimialoilla toimivien liiketoimintojen palvelutulkkaajina. Pankki ja vakuutus, kaupanala, sekä julkiset organisaatiot (alkaen ennen niin tylsästä, nykyään kuumimmasta mahdollisesta, verottajasta) ovat meidän uusimmat asiakaskohderyhmämme.

Kaikki eivät sitä vielä tiedä, mutta me tiedämme: Justinin Muotoilevan Palvelunhallinnan menetelmä toimii “talossa ja puutarhassa”.


Haluatko tietää lisää?

Jatkamme rekrytointeja koko vuoden ja palkkaamme kaikki sopivat ihmiset. Avoimet työpaikkamme löydät täältä: www.justin.fi/toihin/.

Muotoileva palvelunhallinta yhdistää vankkaan palvelunhallinnan ja palvelujohtamisen osaamiseemme palvelumuotoilun menetelmiä. Se kuvaa tapaamme ajatella sekä toimii ydinkonseptina kaikkien palveluidemme taustalla. Lisätietoja Muotoilevasta palvelunhallinnasta saat käsikirjastamme sekä koulutuksistamme.​

Data Content Manager & Qualdatrix: ServiceNow Storesta jaeltava Data Content Manager (DCM) -sovellus on alkujaan Justin Groupin kehittämä. 1.1.2021 siirsimme DCM-liiketoiminnan, sen tuotteet, asiakassopimukset ja tiimin Qualdatrix Oy:lle. Qualdatrix tulee keskittymään DCM-tuotteen kehittämiseen sekä kansainväliseen myyntiin ja tukemiseen. Lisää tietoa https://datacontentmanager.com/data-content-manager-moves-to-qualdatrix/.  

Julkaistu 11.03.2021

Jani Palmu

CEO | Co-Founder | Myynti jani.palmu@justin.fi +358 40 534 7516 Lue henkilöesittely

Aiheeseen liittyvää sisältöä