Kasvuprosentti 70, ja kysyntä vain kiihtyy. Miksi?

Tammikuun 2019 puolivälissä olimme solmineet sopimuksia liikevaihdolla mitaten edellisen vuoden verran. Kun loppuvuottakaan ei ollut tarkoitus levätä laakereillaan, oli selvää, että kasvua olisi tiedossa. Vuoden 2019 liikevaihtomme oli lopulta 1,5 miljoonaa euroa, kasvuprosentti vuoteen 2018 verrattuna 70. Hyvästä kasvusta huolimatta tulos pysyi reilusti plussalla.

Alkaneen vuoden 2020 osalta tilanne näyttää vieläkin lupaavammalta. Tilauksia on plakkarissa enemmän kuin koskaan aikaisemmin, ja kysyntä tuntuu vain kiihtyvän. Miksi?

Asiakas- ja työntekijäkokemuksen kokonaisuudesta se lähtee

Oman kuplani innostavin sisältö on viime vuodet keskittynyt asiakkaisiin, työntekijöihin ja molempien palvelukokemuksiin. Siinä ei sinänsä ole mitään erikoista – samasta aiheesta puhutaan paljon. On puhuttu myös asioiden muotoilusta: palveluiden, liiketoiminnan, organisaatioiden ja jopa työurien muotoilusta.  Samaan aikaan toisena äärilaitana esiin nousevat erilaiset tietotekniset keksinnöt tuottavuuden kasvattajina – automaatiosta softarobotteihin sekä tekoälyyn.

Kärjistetysti sanoen viime vuodet on joko muotoiltu tai automatisoitu. Näissä asioissa ei ole itsessään mitään vikaa, mutta jos keinosta tuleekin tarkoitus, voi alkuperäisen tavoitteen saavuttaminen olla vaikeaa. Mielestäni juuri näin on käynyt monessa palvelua tuottavassa organisaatiossa. Kokonaiskuva ja palvelutuotannon arvoketju on monelle organisaatiolle epäselviä. Sen myötä kehittämistä tehdään pistemäisesti vailla selkää visiota siitä, millä keinoin palveluihin liittyviä kokemuksia voitaisiin kehittää systemaattisesti.

Tässä yhteydessä Justin astuu kuvaan mukaan.  Kun organisaatio tähtää parempaan palvelukokemukseen, on keskeistä saavuttaa syvällinen ymmärrys oman palvelusalkun sisällöstä ja tarpeista. Käytännössä se tarkoittaa palvelusalkun ja -katalogien, palveluiden ja palvelukonfiguraatioiden sekä niihin liittyvien työkalujen sekä ylläpito- ja palveluprosessien kuvaamista.

Näitä töitä olemme tehneet viimeisten vuosien aikana useille yksityisen ja julkisen puolen organisaatioille. Kokemustemme mukaan menetelmämme palvelevat hyvin niin kiinteistö-, talous-, tietoturva-, HR- kuin IT-palveluorganisaatioitakin, tai toisin sanoin: kaikkia palveluorganisaatioita. Olemme onnistuneet selittämään palveluiden, prosessien, ihmisten ja teknologian suhdetta toisiinsa ymmärrettävällä tavalla niin asiakkaan kuin tuottajankin näkökulmasta.

Vanha klisee, mutta totta

Kysyntä palveluitamme kohtaan tuntuu vain kiihtyvän, josta tunnen kiitollisuutta ja tietynlaista nöyryyttäkin. Markkinoiden ’everything-as-a-service’ aikakauden alkusoitossa olemme onnistuneet auttamaan asiakkaitamme palveluistumisen haasteissa ja harmoninen sointi on kuulunut kauas. Kaikki lähtee omasta tavoitteestamme: olemme vakiinnuttaneet paikkamme, ja haluamme olla palvelujohtamisen edelläkävijä ja suunnannäyttäjä. Tavoite velvoittaa.

Sen lisäksi, että kyse on siitä mitä ja miten teemme, kyse on myös siitä, kuka tekee.

Asiakaskokemus on aina yhdensuuntainen työntekijäkokemuksen kanssa – myös meillä Justinilla. Meillä on huipputiimi, joka nauttii työstään ja sen hedelmistä. Se näkyy tekemisessä, tuloksessa ja asiakaspalautteissa. Tästä porukasta olen ylpeä ihan joka päivä. Ja jotta kehut eivät jäisi pelkäksi sanahelinäksi, päädyimmekin mitalien ja lämpimän käden sijaan jakamaan voittoa tehneelle tiimille osuutensa vuoden 2019 positiivisesta taloudellisesta tuloksesta.

Tämä ja seuraavat vuodet tulevat olemaan hyvin kasvuhakuisia. Uskon kasvun syntyvän pääsääntöisesti asiakassuhteiden syventämisellä sekä tiimin kokoa ja asiakaslukumäärää kasvattamalla. Rekrytoinnit on avattu heti tammikuussa, ja uskallan toivoa, että palkkaamme useita huippuosaajia tiimiin  tänäkin vuonna. Heitä, jotka pystyvät tekemään asioita joita muut eivät ole tehneet, tai tekevät ne ainakin paremmin kuin muut.

Meillä tehdään työtä intohimoisesti, mutta silti tasapainossa muiden tärkeiden elämään kuuluvien asioiden kanssa.


Haluatko tietää lisää?

Avoimet työpaikkamme löydät täältä: www.justin.fi/toihin/.

Justinin vuosi 2019 pähkinänkuoressa

  • Lanseerasimme mm. tiimipäiville hyvin sopivan Factory Service Journey -simulaatiopelin. (www.justin.fi/simulaatio/)
  • Julkaisimme ilmaisen, The Practical Model for CMDB:n Creative Commons lisenssillä Star Wars –asiakastapahtuman siivittämänä (www.justin.fi/PDMC/)
  • Kehitimme neljä uutta versiota Data Content Manager tiedonhallintatuotteesta. (www.justinlabs.io/dcm)
  • Henkilöstömme lukumäärä kasvoi 50% ja työntekijätyytyväisyyskysely palautti arvosanaksi 83 (NPS®).
  • Osallistuimme sponsoreina Prosessipäivät 2019 -tapahtumaan, itSMF:n vuosikonferenssiin ja ServiceNow:n Now at Work -tapahtumaan.
  • Koulutimme liki 300 henkilöä palvelukatalogien, CMDB:n ja IT4IT arvovirtojen maailmaan

Julkaistu 06.02.2020

Jani Palmu

CEO | Co-Founder | Myynti jani.palmu@justin.fi +358 40 534 7516 Lue henkilöesittely

Aiheeseen liittyvää sisältöä