Justin arkkitehdin silmin

Justinin nimi soittaa monella kelloja, kun puhutaan palvelusalkusta ja – luettelosta tai CMDB:stä ja konfiguraationhallinnasta. Tittelinä monella justinlaisella on kuitenkin arkkitehti. Mitä muotoilevan palvelunhallinnan yrityksessä palvelu- tai ratkaisuarkkitehti oikeasti tekee? Palveluarkkitehti Vesa Laurila kertoo.

Palveluarkkitehti

Justinin tarjoama palvelujohtamisen arkkitehtipalvelu on luonteeltaan jatkuvaa palvelua. Mitä kaikkea arkkitehdin työhön kuuluu? Millainen on tavallinen työpäivä?

”Riippuu paljolti siitä, mitä sattuu olemaan työn alla”

Kalenteria katsottaessa noin 60 % työajasta menee erilaisissa palavereissa. Päivittäinen scrum polkaisee päivän käyntiin: käymme läpi koko tiimillä, mihin asti edellisenä päivänä on päästy, ja mitä seuraavaksi on työn alla.

Työ on erittäin vaihtelevaa. Vastaus kysymykseen mitä arkkitehdin työpäivään kuuluu, riippuu työn alla olevasta projektista. Tyypillisesti Vesa on vähintään yhdessä isossa asiakasprojektissa mukana. Aiemmin työn alla on voinut olla monta pienempää projektia yhtä aikaa, tällä hetkellä Vesa keskittyy yhteen suureen projektiin.

Iso osa omaa työtäni on erilaista suunnittelutyötä ja dokumentointia. Minä ja muut arkkitehdit Justinilla teemme tavallaan itseämme tarpeettomiksi: tarkalla tasolla pitää dokumentoida asiat, jotta asiakkaalle jää kunnollinen perintö jatkaa töitä, olipa yhteistyökumppanina Justin, joku muu, tai asiakas ottaa työn itselleen hoidettavaksi. Tällä tavalla varmistetaan jatkuvuus, jos strategia, teknologia, toimittaja tai työntekijä vaihtuu, Vesa kertoo.

Ulkopuolinen ja puolueeton, mutta hyvin perillä asioista

Vesa tekee uuden suuren järjestelmän käyttöönottoon liittyvää arkkitehtityötä. Siihen liittyy kokonaiskuvan laajempien ratkaisujen määrittäminen ja dokumentointi niin asiakkaan sisäisten toimintojen, kuten myös asiakasyrityksen loppuasiakkaiden näkökulmasta. Vastauksia ei välttämättä ole valmiina, jolloin asiaa pitää miettiä koko asiakkaan bisneksen puolesta.

Ns. ulkopuolisena arkkitehtinä pitää osata pysyä ulkopuolisena. Pitää katsoa asioita asiakkaan organisaation ulkopuolelta ja hyödyntää kaikkea aiempaa kokemusta siitä, miten muualla tehdään. Kun on mukana isossa projektissa pitkään, pitää varoa, ettei kehitä itselleen putkinäköä asiakkaan bisnekseen. Pitää olla hyvin perillä asioista, kuten sisäiset työntekijät, mutta silti pysyä puolueettomana ja ulkopuolisena.

Ulkopuolisena ja samalla vahvasti sisäpiirissä olemisen välisen tasapainoilun onnistuminen tuo asiakkaalle todellista lisäarvoa. Vesa on myös otettu asiakkaan tiimin jäseneksi aivan kuten muutkin tiimiläiset.

Tiimin täysivaltaisena jäsenenä on helpompi ymmärtää, mitä kannattaa tehdä, ja pääsee asioiden ytimeen. Samalla kertyy näkemystä koko yrityksen asioista, jolloin pystyy helposti auttamaan myös muissa kuin meneillään olevissa projekteissa, Vesa kuvailee asiakastyötä.  –Nykyisin muutostarpeet tulevat yhä aiemmin minun pöydälleni. Kun pääsee jo ihan alkuvaiheessa mukaan määrittelyihin, pystyy hyödyntämään omaa ulkopuolisen näkemystään yhdistettynä asiakkaan tilanteen syvälliseen ymmärrykseen. Tämä yhdistelmä on timanttinen kombo.

Justin on teknologia– ja toimittajariippumaton neuvonantaja. Teknisen osaamisen lisäksi löytyy vahva prosessiosaaminen.

Aina löytyy vertaistukea

Justinin tiimistä löytyy aina vähintäänkin vertaistukea ja sparrauspartneri. Todennäköisesti justinlaisissa on aina myös joku, joka tietää asiasta enemmän kuin kysyjä.

Vertaistuki ja sparrausapu on ehdottomasti hyvä puoli, Vesa sanoo. – Justinilla arkkitehtityössä pääsee suunnittelemaan isoja ja mielenkiintoisia kokonaisuuksia asiakkaan ulkopuolisena asiantuntijana. Työ on vastuullista: asiakas tulee todennäköisesti käyttämään suunniteltuja kokonaisuuksia pitkään. Ratkaisujen pitää kestää aikaa ja olla ylläpidettäviä. Kyse ei ole mistään pikkujutuista, joissa oppisi vain yhden asian – näissä projekteissa kun kaikki liittyy kaikkeen!

Nuorille palvelu- tai ratkaisuarkkitehdeille Vesa heittää vinkin: Justinilla vanhemman konkarin siivellä on mahtava tilaisuus päästä oppimaan uutta ja keräämään osaamispääomaa.

Justinilla on osaavaa, asiantuntevaa ja oman tasoista porukkaa töissä, Vesa kuvaa. – Johto ottaa ihmisten erilaiset tilanteet hyvin huomioon ja patistaa pitämään työn ja muun elämän sisällön tasapainossa. Samalla meiltä odotetaan, että ottaa vastuuta ja tasapainottaa itse. Joskus se on vaikeaa, kun on niin mielenkiintoinen työ, jonka imu vie mukanaan!

Kiinnostuitko? Justinin avoimet työpaikat näet täältä >>

Julkaistu 05.11.2020

Vesa Laurila

Palveluarkkitehti vl@justin.fi +358 400 911 507 Lue henkilöesittely

Aiheeseen liittyvää sisältöä