Justinin kevään 2022 kuulumiset

Olen ottanut tavaksi jakaa Justinin kuulumisia bloginmuodossa. Alta löydät yhteenvedon Justinin vuoden 2022 ensimmäisestä puolikkaasta ja kurkistuksen seuraavaan.

Kehitys kehittyy ja sen vuoksi ajattelin tällä kertaa kirjata versiot kahdelle eri kohderyhmälle: yhden kärsimättömille lukijoille sekä jatkopalan niille, joilla on muutama minuutti enemmän aikaa käytettävänään. Lukuiloa ja oikein mukavaa kesää!

Kärsimättömän lukijan versio

  • Liiketoimintamme kasvoi. Kasvu oli tosin hieman ajateltua maltillisempaa johtuen koronan aiheuttamista sairaspoissaoloista sekä (ehkä) maailmanpoliittisen tilanteen aiheuttamasta asiakkaidemme päätöksenteon hidastumisesta ja siitä johtuneista toimeksiantojen siirtymisistä. Kasvua edelliseen vuoteen nähden tuli kuitenkin n. 15 % ja tiimissä aloitti kolme uutta henkilöä.
  • Tiesitkö, että Justin tekee muutakin kuin CMDB:n ja palvelusalkunhallinnan kehittämistä? Tästä aiheesta kirjoittelin tuonne alemmas hieman pidemmän pätkän tekstiä.
  • Mitkä adjektiivit kuvaavat Justinia ja minkälaista Justinilla on olla töissä? Tiimi kertoo tässä tuoreessa Youtubesta löytyvässä videossa: https://youtu.be/u7sIc-hks30. Ko. videoon liittyy sellainen hauska tarina, että sen suunnittelu aloitettiin jo lähes neljä vuotta sitten, mutta koronan ja muutaman muun viiveen vuoksi se saatiin valmiiksi vasta nyt. Hyvää kannatti odottaa. (Äänet päälle!)
  • DNA antoi meille mieltä ylentävän asiakasreferenssin. Kirjoitettu tarina ja kaksi videopätkää löytyvät täältä.
  • Syksyllä järjestetään Justinin 7-v synttärit.
  • Liidi-, tarjous- ja sopimuskanta on sopivan pullea, joten myös syksyn kasvunäkymä on hyvä. Kasvua ja rekryjä siis jatketaan.

Jaksoitko tänne asti? Jos aikaa ja intoa piisaa, niin alta voit lukea täydennystä edellisiin…

Mitä teemme?

Kevään 2022 aikana olen ilokseni havahtunut siihen, että heti lähimmän piirin ulkopuolella meidät justinlaiset tunnetaan jo hyvin. Monella on Justinista mielikuva raudanlujana CMDB- ja palvelusalkkuosaajana. Tottahan sekin on, mutta ei koko totuus. Yrityksen alkuvuosien aikainen keskittyminen keskeiseen, mutta rajattuun palvelujohtamisen osa-alueeseen, auttoi meitä löytämään paikkamme asiakkaiden sydämissä. Vuonna 2022 kuitenkin autamme asiakkaitamme kaikessa mahdollisessa asiakas- ja palvelulähtöiseen johtamiseen liittyvässä. Pääasiassa toimimme strategisen ja taktisen johtamisen tehtävissä, mutta ei ole lainkaan poikkeuksellista, että hoidamme myös operatiivisia palvelunhallinnan ja arkkitehtuurin kehittämisen johtamistehtäviä.

Lyhyesti sanottuna teemme niitä töitä, joita asiakkaamme eivät itse ehdi tai vielä osaa tehdä. Tätä viestiä tulemme toitottamaan kasvavissa määrin ja uskommekin, että tulevaisuudessa meidän tunnetaan myös lähipiirin ulkopuolella kyvystämme toimia asiakkaidemme asiakas- ja palvelulähtöisen johtamisen kokonaisvaltaisena, ammattitaitoisena, rentona ja suorapuheisena kehittämiskumppanina.

Tarinan tueksi muokkasimme myös nettisivujemme ‘Palvelut’ -osion uuteen uskoon. Käy tutustumassa uuteen luokitteluun täällä.

Asiakastyytyväisyydestä

Kävin läpi ensimmäisiä kevään palautekierroksella saamiamme palautteita ja ilokseni huomasin, että tiimiämme kuvataan mm. sanoin: ammattitaitoinen, avoin, yhteistyökykyinen, hyviä tyyppejä ja rento. On meillä mahtava porukka kasassa! Eikös tämä välity hyvin myös kärsimättömän lukijan versioon linkatusta videostakin?

Yksi palautteenantajista kirjaili seuraavaa:

Pidän eniten siitä, että vaikka teillä on omat toimintamallit ja pohjat niihin liittyen, pyritte huomioimaan asiakkaan nykytilanteen ja muokkaatte tai luotte uutta materiaalia siihen tilanteeseen sopivaksi. Moni toimittaja tuputtaa omaa malliaan huomioimatta asiakkaan tilannetta (esim. Yritys Y:n X-malli). Pidän myös siitä, että kaikkien justinlaisten kanssa on rento fiilis eikä ole sellaista bullshitbingo-kerrosta missä toimittaja yrittää esittää, että osaa kaiken kaikesta. Kyse on yhteistyöstä eikä siitä, että toimittaja toimittaa ja asiakas vain vastaanottaa. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta kaikkien palveluntarjoajien osalta se ei mene yhtä hienosti kuin teidän kanssa.”

Synttärit

Syksyllä juhlitaan Justinin 7-vuotista taivalta. Alun perin juhlat oli tarkoitus järjestää jo 5 vuoden kohdalla, mutta kuten kaikki hyvin tiedämme, korona laittoi monet suunnitelmat uusiksi. Siispä juhlitaan nyt sitten kerralla 5-, 6- ja 7-vuotissynttäreitä. Juhlien tarkoituksena on kurkata menneeseen usean asiakaspuheenvuoron ja rennon ohjelman siivittämänä. Merkkaa päivä jo valmiiksi kalenteriin. Ajankohdaksi on päätetty syys-lokakuun vaihde. Tarkka päivämäärä tiedetään hieman tuonnempana.


Haluatko tietää lisää?

Muotoilevan palvelunhallinnan käsikirja on nyt tarjolla myös englanninkielisenä versiona Amazonissa ja justinshop.fi:ssä. Suomenkielinen versio löytyy edelleen täältä.

Tsekkaa Justin Youtube kanavalta Muotoilevan palvelunhallinnan sisältöjämme. Tarjolla mm.

  • ÄTK – Älykäs tietojen käsittely,  jossa tutustutaan toiminnallisen arkkitehtuurin saloihin. Toiminnallinen arkkitehtuuri mahdollistaa sisäisten tukijärjestelmien, niiden toiminnallisuuksien ja niissä käsitellyn tiedon suunnittelun ja kuvaamisen älykkäällä tavalla.
  • Palvelun monet kasvot: Onko olennaista ymmärtää syvällisemmin palveluja ja niiden luonnetta sekä rakennetta? Mikä on tai mitä tarkoittaa sana “palvelu”? Mikä on palvelun ja tuotteen ero? Videossa mietitään, mitä ovat erilaiset palvelut ja niiden rakenteet. Pohdimme myös, miksi palvelumallin ja rakenteiden ymmärtäminen on tärkeää palveluorganisaation kannalta.
  • Palvelustrategia: Palvelustrategia vastaa kysymyksiin “mitä” ja “miten”. Mitä ja minkälaisia arvoa tuottavia palveluja me tuotamme asiakkaillemme ja miten ja millä kyvykkyyksillä näiden palveluiden tuottaminen tapahtuu. Palvelustrategiatyön konkreettinen lopputulos on palvelutarjooma, joskaan palvelustrategia ei määrittele yksittäisiä palvelutuotteita vaan ennemminkin tekee linjauksia ja maalaa suuntaviivoja, joiden pohjalta organisaatio pystyy kehittämään ja tuottamaan asiakkaiden tarpeet täyttäviä palveluja.
  • CMDB A-B-C: Mikä on CMDB ja mitä hyötyä sen käytöstä on palveluorganisaatioille. Lisäksi listataan 4 tärkeintä asiaa jotka pitää huomioida CMDB:n ja konfiguraationhallinnan käyttöönotossa.

Jos et vielä seuraa meitä LinkedIn:ssä, niin voit korjata asian helposti täällä: https://www.linkedin.com/company/justin-group-oy/

Julkaistu 22.06.2022

Jani Palmu

CEO | Co-Founder | Myynti jani.palmu@justin.fi +358 40 534 7516 Lue henkilöesittely

Aiheeseen liittyvää sisältöä