Palvelutehtaan tarinoita, osa 4/5: Arvoa liiketoiminnalle eikä mitään operatiivisia lillukanvarsia!

Jäikö edellinen osa lukematta? Hyppää tästä Toimitusjohtaja Rosberg-Hilströmin tarinaan.


Arto Jobinen, Kehitysosasto. Ratkaisee ongelmat. Lisäarvo, muotoilu, prosessit. Ja petrooli retropyörä.

Palvelumuotoilija Arto Jobinen oli syventynyt selailemaan hiirenkorville kuluneita Steve Jobsin elämänkerran sivuja syvällä pallotuolissaan (Eero Aarnio 1963). Äkkiä Apple Watch™® alkoi surista miellyttävästi, mutta silti juuri sopivalla tavalla huomiota herättävästi hänen ranteessaan (niin kuin oikean designtuotteen pitääkin).

Artsi! Hän huikkasi kelloonsa sipaistuaan kosketusnäytöstä linjan auki.

Terve Edi, miten mä voin auttaa? Hän vastasi linjan toisessa päässä olevalle toimitusjohtaja Edward Jr. Stefan III Rosberg-Hilströmille (MBA, 35v).

Jaa laskutusongelmia? Joo o! Mmm.. mik… ai CDPmB:ssä on väärää dataa? Joo… no tottakai mä tiedän! Arto irvisti hiljaa ja päätään pyöritellen erikoiskahviautomaatilla (Latte Master X-2000 ®™) hengailevalle Jarmolle, joka oli tehtaan paras (ja myös ainoa) ketterästi sertifioitu ja skaalautuva lean-arkkitehti.

Joo, tottakai mä voin selvittää! Mä kato eskaloin tästä tuotannolle issuen ja ne saa hoitaa homman kondikseen, Arto lupasi ja yskähti kevyesti.

Joo mä hoidan heti tän, palataan… jaa mitä? Jaa Teslojen latausasemat? En tiedä, kun kuljen työmatkat petrolin värisellä retropyörällä, Arto vastasi ja sulki linjan Rosberg-Hilströmin iskettyä hänelle luurin korvaan, ilmeisen tyytymättömänä saamaansa vastaukseen.

Arto huokasi syvään ja painautui pallotuolin sopukoihin, kuin yrittääkseen upota piiloon maailmankaikkeudelta ja sen murheilta. Miten laskutusongelmat kuuluivat hänelle tai heidän osastolleen? Heidän tehtävänään oli tuottaa arvoa liiketoiminnalle maksimoimalla hyvä asiakaskokemus ja ideoimalla innovatiivisia, asiakkaiden haluamia palveluja eikä käyttää aikaa operatiivisten lillukanvarsien pohtimiseen! Ja mikä helvetti oli CPdBM ja mitä tekemistä sillä oli laskutuksen tai ylipäätään minkään kanssa?

Sitten Artolla välähti ja hän keksi ratkaisun, tai ainakin hän keksi henkilön, joka osaisi keksiä ratkaisun. Ja näinhän Artokin ikään kuin ratkaisi ongelman. Hän soittaisi alakerran Virtaselle! Virtanen puhui aina käyttäen ihan käsittämättömiä teknisiä termejä ja yritti tappaa projekteissa kaiken luovuuden loputtomilla kysymyksillä ja teknisillä argumenteilla. Ja se oli kauhean epävoimauttavaa, jos mikä!

Mutta tämä keissi oli selkeästi täydellisen sopiva Virtaselle, joten Arto pyysi Siriä ottamaan puhelun kellarikerrokseen ja Virtaselle.


Ratkeaako laskutusongelma, saako Arto yhteyden Virtaseen ja ratkaiseeko tämä vihdoin laskutusongelman? Miten käy latauspisteiden asennusten kanssa? Seuraavassa osassa 5/5 sekin ehkä selviää?

LISÄTIETOJA

Muotoileva palvelunhallinta yhdistää vankkaan palvelunhallinnan ja palvelujohtamisen osaamiseen palvelumuotoilun menetelmiä. Se kuvaa Justinin tapaa ajatella sekä toimii ydinkonseptina kaikkien palveluidemme taustalla. Lue lisää: https://www.justin.fi/fi/palvelumme/ 

Julkaistu 15.06.2021

Aiheeseen liittyvää sisältöä