Palvelutehtaan tarinoita, osa 2/5: Don’t mix sales with the delivery

Luitko jo sarjan osan 1/5? Tästä pääset tutustumaan talousosaston Rouva Nyyssöseen.


Esittelyssä Stenfors, myyntitykki. Klousaa kaupan kuin kaupan. “Mä niin osaan tän.”

Camooon! Nimet paperissa ja provikat plakkarissa! tuuletti Stenfors hypätessään asiakkaan pihassa viimeisen trendin mukaan teipattuun firman työsuhdekoslaan, joka oli latauksessa poikittain kahdessa parkkiruudussa. Etuistuimella lojui puoliksi syöty vegaaniburgeri ja väljähtynyt colajuoma hölskyi keskikonsolin juomatelineessä. Kunnon myyntitykki ei mitään lounastaukoja tarvii, kun ollaan kiertueella!

Päivä oli sujunut aamusta alkaen mainiosti. Ensimmäinen tapaaminen prospektiyrityksen IT-johtajan kanssa oli sujunut kuin rasvattu edellisviikon golfkiertueen ollessa vielä hyvässä muistissa. Vaikka asiakkaalla olikin ollut hieman utopistisia toiveita, oli helppo luvata ne toteuttaa – sitähän varten firmassa on kunnon delivery-organisaatio! Ja jos ei löydy vakiona, äkkiäkös kehityksen kaverit taikovat homman kasaan. Pari uutta ominaisuutta, no big deal.

-Toimii sun firmalle ihan täydellisesti, Stenfors oli sanonut. Ja niin IT-dirikka laittoi nimen paperiin. – Mä niin osaan tän! Tuotanto taas valittaa mutta who cares. Kaupat tuli! Don’t mix sales with the delivery.

Autokaistan kautta lounasta, ja ei kun eteenpäin kohti uusia kohtaamisia. Menestyksen tunne valtasi kehon samaa tahtia kuin auto nieli kilometrejä

-Sä tunnut menestyjältä, sanoi Stenfors peilikuvalleen, kun päivän kolmas kauppa oli klousattu. Samaan aikaan alkoi kännykkä väristä. Nyyssönen! Mitä sillä nyt taas?

Haloo? Onko Stenfors? Saanen tuoda mieleenne, että selonteko myynnistä ynnä veloitustiedot on vieläkin toimittamatta talousosastolle, kuluraporteista puhumattakaan. Jos emme saa tietoja ajoissa, laskut eivät lähde, toimeksiannot eivät siirry eteenpäin, eikä myyntiprovisiota tai kulukorvauksia voida laittaa maksuun, Talousosaston rouva Nyyssönen valitti narisevalla äänellään puhelimeen.

-Äh, joo, on ollut vähän kiirettä, mutta siellähän ne tiedot on kaikki whatsapissa ja kalenterissa, kaikki käynnit. Ei aika riitä johonkin turhien lappujen täyttämiseen. Se on pois myynnistä! Stenfors vastasi.

-Ymmääärrän, kitisi rouva Nyyssönen kuivasti venyttäen. – Mutta ei ole minulla profetian lahjaa. Faktuurat eivät lähde, palkat eivät mene maksuun eikä mikään mukaan hoidu, jos tiedot eivät ole oikein ja ajasltaan meille toimitettuja. Emme näe tietoja mistään. Odotan siis saavani raportit tänään. Kiitos, näkemiin ja kuulemiin! Rouva Nyyssönen vinkaisi hätäisesti ja lopetti puhelun.

Ei ole helppoa olla myyjä. Liikevaihtoa pitää takoa, ja silti tuotanto ja tukifunktiot sen kun vinkuvat joidenkin epäolennaisuuksien perään! Ketä nyt vaikka toimitus- tai laskutusosoite kiinnostaa! Pääasia, että diilit on saatu. Ja sitä vartenhan meillä on CRM käytössä, että sieltä ne tiedot löytyy.

Stenfors huokasi ja puhalsi valahtaneen otsakiehkuran takaisin paikoilleen. Luuria käteen ja luukuttamaan seuraavaa keissiä.


Kohtaavatko Rouva Nyyssösen ja Myyntiosaston intressit koskaan? Siitä lisää osassa 3/5.

LISÄTIETOJA

Jos haluat tietää, miten homma hoituisi sekä talouden että myynnin näkökulmasta kuin Strömsössä, tutustu Justinin Muotoilevan palvelunhallinnan saloihin vaikka videoiden kautta: https://www.youtube.com/channel/UCaJ9sIZ1DUX49A2Fxe1OEAQ/featured

Julkaistu 03.06.2021

Aiheeseen liittyvää sisältöä