7 vinkkiä palvelun käyttöönoton sujuvoittamiseen – osa 3

Mitä palveluntarjoaja ja sisäinenkin palvelutoimija voisi huomioida nopeuttaakseen ja helpottaakseen laajojen ja kompleksisten palveluiden käyttöönottoa? Tämä kirjoitus on 3. osa Pekka Järveläisen blogisarjasta 7 vinkkiä palvelun käyttöönoton sujuvoittamiseenBlogin 1. osassa käsiteltiin valtaa ja systeemiajattelua, 2. osassa palvelumuotoilulähtöistä lähestymistapaa ja visiota. Tänään sukellamme vaatimustenhallintaan ja osallistamiseen.   

Vinkki 5 = Vaatimustenhallinnan systematiikka ja joustavuus, asiakkaan osallistaminen

Mikä on heikoin lenkki projekteissa? Tavoitteen epäselvyys eli vaatimusten puute? Kuka kertoo vaatimukset? Onko asiakas mukana projektissa vaatimassa? EI…

Aika usein loppuasiakkaat olettavat palveluntarjoajan ratkaisevan kaikki asiat “palveluna” – ostettiinhan tämä hanke avaimet käteen -periaatteella. On kuitenkin hyvä käytäntö varata ja vaatia asiakkaankin puolelta reilua osallistumispanosta määrittelemään ja testaamaan palveluita. Parhaassa tilanteessa asiakkaat lyövät palveluntarjoajalle jo valmiiksi kouraan vaatimusmäärittelyn, josta voidaan lähteä työstämään sopivaa. Myös julkisissa palveluhankinnoissa voidaan käyttää enemmän määrittelytekniikoita ja osallistavaa “neuvottelumenettelyä” sovittamaan asiakkaan tarpeet ja toimittajien kyvyt toisiinsa. Tuloksena on usein markkinalähtöisempi ja kilpailukykyisempi palvelu, kun asiakkaan toiveet toteutuvat fiksusti ja toimittajan kyvyt käytetään parhaiten.

Vaatimustenhallinta onkin ehkä terminä liian jäykkä: vaatimustenkehitys voisi olla joustavampi termi kuvaamaan sitä, että vaatimuksia pitää olla, mutta niitä kehitetään kohti optimaalista.

Vinkki 6 = Tuotannon ja tekijöiden osallistaminen jo alusta

Tätä ei paljoa tarvitse avata. Jos tekijät eivät osallistu kehittämään palvelua, se on teoreettinen. Reilu resursointi ja tuotannon avainhenkilöiden käyttäminen projektin tuotoksien tekemisessä on todella hedelmällistä. Demot ja työohjeiden kirjoittaminen kehityksen rinnalla ovat osoittautuneet toimiviksi tavoiksi.


Tämä kirjoitus on 3. osa Pekka Järveläisen blogisarjasta 7 vinkkiä palvelun käyttöönoton sujuvoittamiseenBlogin 1. osassa käsiteltiin valtaa ja systeemiajattelua, 2. osassa palvelumuotoilulähtöistä lähestymistapaa ja visiota. Blogisarjan seuraava kirjoitus päättää vinkkilistan. Pysy mukana!

Julkaistu 21.04.2020

Pekka Järveläinen

Johtava konsultti, Partner pekka.jarvelainen@justin.fi +358 400 839411 Lue henkilöesittely

Aiheeseen liittyvää sisältöä