AI ON AJANHUKKAA

5 vinkkiä joilla esittää innostunutta liiketoiminnalle

Onko teilläkin luettu lehdistä, että tekoäly tulee ja muuttaa kaiken? Todellinen markkinan mullistus on kulman takana, ja ellei nyt lähdetä hommaan mukaan niin kilpailijat jyräävät seuraavalla tilikaudella?

Edellä kuvatut ajatukset ovat voineet saada aikaiseksi sen, että johdon palavereissa tekoäly on luikerrellut mukaan prioriteetteihin, ”focus areoihin” tai muihin listauksiin, joille usein löytyy budjettia vaikka muuten jouduttaisiinkin kiristämään vyötä.

Ensi vuoden budjetointikierroksilla on jälleen kerran tasapainoiltu säästämisen ja kasvua mahdollistavien investointien välillä, ja taaskaan ne jo vuosia sitten nostetut pakolliset korjaukset eivät välttämättä saaneet rahoitusta. AI:n kohdalla kuitenkin rahalla saadaan ja hevosella päästään, säästökuurien lyödessä muita kehitysalueita kuin vierasta sikaa.

Jokainen organisaatio saa ostettua uusia teknologioita suhteellisen helposti, ja niitä voidaan jopa ruveta käyttämään ilman valtavia panostuksia sisäiseen kehittämiseen. Myös tekoälyä voidaan hankkia ja hyödyntää nopeiden päätösten pohjalta. Voidaan kuitenkin myös varmuudella väittää, että todellinen kilpailuetu syntyy silloin, kun omaa toimintaa voidaan kehittää tekoälyn avulla kattavasti, asiakkaan arvontuotosta aina sisäisiin toimintoihin saakka.

Mikäli alla olevassa listassa yksi tai useampi kohta tuntuu liittyvän organisaatioosi, on mahdollista, että AI todella on tässä vaiheessa teille ajanhukkaa, ja kirstusta kannattaisi kouraista kehitysrahaa myös tutumpiin aiheisiin, joita on valitettavasti hankalampi myydä johtoryhmälle:

  1. Tietämyksenhallinta koetaan turhana eikä sitä ole resursoitu kunnolla.
  2. CMDB on välttämätön paha, pienen piirin työväline tai kapula oikeiden ATK-hommien rattaissa.
  3. Palveluiden kuvaaminen ei ole tärkeää ja sen merkitystä tai liitännäisyyttä tuotantoon, kehittämiseen ja johtamiseen ei ymmärretä.
  4. Manuaalista datan käsittelyä vaalitaan ja dataan liittyvien sääntöjen puute ajatellaan positiivisena ominaisuutena.
  5. Heikko prosessijohtamisen kulttuuri näkyy kilpailevina toimintamalleina, fiilispohjaisena tekemisenä ja kehittämisen vaikeutena.

Lyhyesti kiteytettynä: Mikäli tai kun pohjatöissä on vielä korjattavaa ja kehitysvelkaa on päässyt kertymään, niin aloita niihin liittyvä kehitystyö viimeistään AI:n käyttöönoton yhteydessä. Tunnista dataan, tietoon ja muuhun tekoälyn käyttämään ravintoon liittyvät puutteet viimeistään osana AI:n käyttötapausten muodostamista. Ja se tietoturva.

Mikäli löydät itsesi innosta hihkuvan johtoryhmän edestä hiljaisen tuskaisena, seuraavia argumentteja saa ja kannattaa hyödyntää vapaasti:

No tätä on odotettukin! Nyt kun haluamme lähteä kehittämään toimintaamme uusilla asioilla (AI), niin korjataanko samalla ne vanhat jäänteet, jotka on lakaistu maton alle (Esim. CMDB)?

Hieno suunnitelma! Tällä tiekartalla tekoäly väistämättä asettuu aktiiviseksi toimijaksi osaksi palveluidemme tuotantoa ja/tai kehitystä, eiköhän tunnisteta ja kuvata palvelut samassa rytäkässä?

Kuulostaapa hienolta! Meillä on varmaan omistajuudet, hallintomallit ja liittyvät prosessit osana tätä jumppaa?

Aivan mahtava uusi ajatus! Se on varmasti linjassa toimittajien ja palvelusopimusten kanssa, vai kannattaisiko tämä käydä vielä läpi palvelutuotannon näkövinkkelistä?

Upeita asioita on tiedossa! Olemmehan ajatelleet AI:n tuovan hyötyjä myös litteroinnin, muistiinpanojen ja kuvien piirtämisen ulkopuolella?

Kuten ehkä rivien välistä voi lukea, ei AI ole oikeasti ajanhukkaa (klikkiotsikko!). On kuitenkin tärkeää, ettei lähdetä teknologiainnostuksen siivittämänä liimaamaan huteran pohjan päälle uutta teknologiaa, vaan viimeistään nyt on aika laittaa ne ”tylsät jutut” kuntoon, kuten CMDB, tietämyksenhallinta ja prosessijohtaminen. Sekä AI:n käyttöönottoon, että niihin tylsiin juttuihin, saatte apua Justinilta. Ja tylsien juttujen tärkeyden sanoittamiseen johtoryhmälle myös.

Julkaistu 17.11.2025

Olavi Sorvari

Johtava konsultti | Partner olavi.sorvari@justin.fi +358 44 033 4407 Lue henkilöesittely

Aiheeseen liittyvää sisältöä