Justinin vuosi 2021 ja ajatuksia tulevasta

Järkyttävän osaavia tyyppejä, jotka eivät pelkää laittaa itseään likoon. Perinteistä konsulttimaista ikävien asioiden väistelyä en ole nähnyt, en sitten ollenkaan.” Näin meitä luonnehti eräs asiakas vastatessaan tyytyväisyyskyselyymme. En ole eri mieltä. Meidän ihmisiämme yhdistää huima ammattitaito ja intohimoinen halu löytää paras mahdollinen ratkaisu asiakkaalle – ja näin auttaa heitä tuottamaan parempaa palvelua.

Meidän tapamme tehdä asioita on johtanut moneen liiketoiminnan näkökulmasta positiiviseen lopputulokseen. Justinin vuodesta 2021 jäi käteen seuraavia onnistumisia:

  • Liikevaihto ja tulos: liikevaihtomme kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna noin 30 % päätyen hieman yli 2,5 miljoonaan euroon. Viivan alle jäi ennen henkilöstölle ja verottajalle maksettavia voittobonuksia n. 400 k€. 
  • Rekrytointi ja henkilöstö: tiimissämme aloitti vuoden aikana 6 uutta henkilöä ja vuoden lopussa meitä oli 19. Tämän blogin kirjoitushetkellä tammikuussa 2022 meitä on jo 22.
  • Henkilöstötyytyväisyyskyselyn toteutimme vuoden lopussa ja tällä kertaa suositteluindeksin arvoksi tuli NPS 90. Myönnän näin huiman luvun yllättäneen, vaikka olinkin joka kuukausi tapahtuvan fiilismittauksen perusteella käsityksessä, että ihmiset ovat tyytyväisiä Justiniin työpaikkana.
  • Omistuspohja: toteutimme kesällä 2021 henkilöstölle tarkoitetun suunnatun osakeannin. Mukaan lähti liki koko tiimi ja sen myötä olemme nyt entistä vahvemmin työntekijöiden omistama yritys.
  • Asiakkaat ja asiakastyytyväisyys: ihmisethän asiakkaita kohtaavat ja jo edellä mainitut ammattitaito, intohimo ja henkilöstötyytyväisyys kyllä näkyvät tässäkin. Vuoden lopun asiakastyytyväisyyskyselyt palauttivat mieltä ylentävien kommenttien lisäksi arvosanan NPS 75.

Mitä seuraavaksi?

Tehtävämme on auttaa organisaatioita tuottamaan parempaa palvelua ja havaintojemme mukaan sitä työtä markkinassa riittää vielä. Uskomme, että Justinin tapa jäsentää palveluita ja parantaa palveluiden johtamista on kaikessa asiakas-, palvelu- ja käytännönlähtöisyydessään se oikea. Miksi siis emme tarjoaisi tätä samaa hyvää vielä laajemmalle asiakaskunnalle?

Jo vuosi sitten kirjaamamme kasvuperiaate “mennään eteenpäin niin paljon kuin pystytään vaarantamatta kassaa, toimitusten laatua ja henkilöstön jaksamista” pätee edelleen. Kasvuhaluja siis on, mutta kasvua ei haeta arvojemme vastaisesti. Käytännön tasolla haemme n. 30 % vuosikasvua ja olemme pystyttäneet 10 M€:n liikevaihtorajapyykin joidenkin vuosien päähän.  Sen lisäksi, että ydinosaamisellemme on tilaus, on meillä hyvät asiakassuhteet, hyvä maine ja ennen kaikkea parhaat ihmiset, joiden kanssa pidämme Justinin koko ajan laadukkaana kaikilla mittareilla. Varsin yksinkertainen resepti siis.

Vuonna 2022 tulemme auttamaan asiakkaitamme heidän projekteissaan, operatiivisessa arjessaan ja, kuten aina ennenkin, tulemme tarjoamaan heille raadollisen rehellisen mielipiteemme silloinkin, kun se ei välttämättä ole sitä mitä halutaan kuulla.

Muotoileva palvelunhallinta on Justinin ydinkonsepti, johon toimitettavat asiantuntijapalvelut ja koulutukset pohjaavat. Tällä rintamalla tulee tapahtumaan vuoden aikana vielä kaikennäköistä mielenkiintoista, joten pysy taajuudella!


Haluatko tietää lisää?

Muotoilevan palvelunhallinnan käsikirja on nyt tarjolla myös englanninkielisenä versiona Amazonissa ja justinshop.fi:ssä.

Tsekkaa Justin Youtube kanavalta Muotoilevan palvelunhallinnan sisältöjämme. Tarjolla mm.

  • ÄTK – Älykäs tietojen käsittely,  jossa tutustutaan toiminnallisen arkkitehtuurin saloihin. Toiminnallinen arkkitehtuuri mahdollistaa sisäisten tukijärjestelmien, niiden toiminnallisuuksien ja niissä käsitellyn tiedon suunnittelun ja kuvaamisen älykkäällä tavalla.
  • Palvelun monet kasvot: Onko olennaista ymmärtää syvällisemmin palveluja ja niiden luonnetta sekä rakennetta? Mikä on tai mitä tarkoittaa sana “palvelu”? Mikä on palvelun ja tuotteen ero? Videossa mietitään, mitä ovat erilaiset palvelut ja niiden rakenteet. Pohdimme myös, miksi palvelumallin ja rakenteiden ymmärtäminen on tärkeää palveluorganisaation kannalta.
  • Palvelustrategia: Palvelustrategia vastaa kysymyksiin “mitä” ja “miten”. Mitä ja minkälaisia arvoa tuottavia palveluja me tuotamme asiakkaillemme ja miten ja millä kyvykkyyksillä näiden palveluiden tuottaminen tapahtuu. Palvelustrategiatyön konkreettinen lopputulos on palvelutarjooma, joskaan palvelustrategia ei määrittele yksittäisiä palvelutuotteita vaan ennemminkin tekee linjauksia ja maalaa suuntaviivoja, joiden pohjalta organisaatio pystyy kehittämään ja tuottamaan asiakkaiden tarpeet täyttäviä palveluja.
  • CMDB A-B-C: Mikä on CMDB ja mitä hyötyä sen käytöstä on palveluorganisaatioille. Lisäksi listataan 4 tärkeintä asiaa jotka pitää huomioida CMDB:n ja konfiguraationhallinnan käyttöönotossa.

Jos et vielä seuraa meitä LinkedIn:ssä, niin voit korjata asian helposti täällä: https://www.linkedin.com/company/justin-group-oy/

Julkaistu 31.01.2022

Jani Palmu

CEO | Co-Founder | Myynti jani.palmu@justin.fi +358 40 534 7516 Lue henkilöesittely

Aiheeseen liittyvää sisältöä